Ny rapport: KI-bruk i undervisningen øker svært raskt
Bruken av kunstig intelligens (KI) i skolen øker svært raskt, og innlasting av publisert innhold er blitt vanlig. Dette går fram av en undersøkelse Kopinor har gjennomført blant lærere om bruk av KI i undervisningen. Det er lærere i ungdomsskolen som i størst grad har tatt i bruk KI-verktøyene, og mange bruker verktøyene jevnlig.

Undersøkelsen ble gjort blant lærere i mai 2025 og viser at bruken av KI i undervisningen øker svært raskt. Sammenlignet med en tilsvarende undersøkelse Kopinor gjennomførte et halvt år tidligere, har andelen lærere som bruker KI regelmessig økt med 15–17 prosentpoeng.
Ungdomsskolelærere har i størst grad tatt i bruk KI-verktøyene – halvparten av disse har brukt KI-verktøy regelmessig i 2025.
– Kopinor har alltid møtt ny teknologi med å tilby avtaleløsninger som har gitt brukerne tilgang til verk, samtidig som rettighetshaverne har fått betalt. For oss er det derfor viktig å følge med og lære når skolene bruker opphavsrettslig beskyttet materiale på nye måter, sier administrerende direktør i Kopinor Hege Munch Gundersen.
Innlasting av publisert materiale
Å laste inn publisert materiale i KI-verktøy er nå en utbredt praksis. Halvparten av lærerne som har brukt KI, svarer at de har lastet inn publisert materiale i en KI-instruks den siste måneden. Blant lærere som bruker KI ukentlig eller oftere, gjelder dette 63 prosent. Ser vi på alle lærere samlet, uavhengig av bruksfrekvens, har 35 prosent lastet inn publisert materiale den siste måneden.
Det lærerne oftest laster inn i KI-verktøy er læremidler, illustrasjoner/fotografier og andre faglitterære tekster. Formålet er særlig å lage oppgaver, noe som gjelder nesten halvparten av innlastingene. Andre viktige bruksmåter er å lage annet undervisningsmateriale og sammendrag eller enklere versjoner av tekster.
Mer bruk framover
Seks av ti lærere sier at de framover vil bruke KI mer. Bare tre prosent tror at de vil bruke det mindre. Det er likevel ikke noen stor tro på at KI-genererte læremidler vil erstatte dagens læremidler. Kun én av fem lærere tror at dette vil skje i stor eller veldig stor grad.
Samsvar med nordisk undersøkelse
Funnene i denne undersøkelsen bekreftes i stor grad av en tilsvarende nordisk undersøkelse Kopinor gjennomførte sammen med de nordiske kollektive forvaltningsorganisasjonene Bonus (Sverige), Kopiosto (Finland) og Tekst & Node (Danmark) i mars/april 2025.
Den nordiske undersøkelsen viste imidlertid at bruken av publisert materiale var noe mer moderat på nordisk basis, og lærerne uttrykte en enda mindre tro på at KI-genererte læremidler vil overta for tradisjonelle læremidler.