Hva består norske publikasjoner av?

30. oktober 2025

Hvor stor andel illustrasjoner finnes i norske lærebøker? Og hvor mye noter i sangbøkene? Kopinor har kartlagt innholdet i bøker, aviser og tidsskrifter.

Kjetil Digre sitter på sitt kontor foran PC-skjermene sine
Vi håper disse resultatene kan gi interessant kunnskap også på andre områder enn til vår fordeling, sier leder av kunnskap og fordeling i Kopinor, Kjetil Digre. Foto: Trond Smith-Meyer

Når pengene fra kopieringsavtalene skal tilbake til de som har skapt og utgitt materialet, brukes intervjuundersøkelser for å fastslå hvilke innholdskategorier det kopierte materialet hører inn under.

Nå er intervjuundersøkelsene supplert med innholdsundersøkelser, som fastslår hvordan en typisk lærebok, skjønnlitterær bok eller avis er sammensatt.

– Om folk har kopiert fra bøker, aviser eller tidsskrifter er lett å fastslå gjennom intervjuundersøkelser, forteller Kjetil Digre, som er leder for kunnskap og fordeling i Kopinor.

– Men når det kommer til det konkrete innholdet, for eksempel om det dreier seg om fagtekster, skjønnlitteratur eller bilder, kan vi ikke regne med å få svar i intervjuer. En bok- eller avisside kan jo bestå av mange ulike elementer.

Representativt utvalg

Det er Ipsos Norge som har gjort undersøkelsene for Kopinor. De har trukket representative utvalg fra læreverk, fagbøker, skjønnlitteratur, sang- og visebøker, aviser, magasiner og tidsskrifter. Deretter har de analysert en andel sider fra de utvalgte verkene. I undersøkelsene deles hver side opp i tideler, og innholdet i hver tidel blir kodet etter hva slags stofftype den består av.

Det nye i forhold til tidligere er at undersøkelsene ikke tar utgangspunkt i det kopierte materialet, men i tilsvarende utgivelser i markedet, forteller Kjetil Digre:

– Vi gjør dette ut fra en formodning om at stofftypefordelingen i verk som finnes i markedet er representativ for det som blir kopiert. Resultatet av undersøkelsene viser robuste tall som allerede er tatt i bruk i vårt fordelingssystem. I tillegg håper vi tallene kan gi interessant kunnskap også på andre områder.

Dette sier tallene

Den endelige rapporten fra undersøkelsene opererer med seks stofftyper:

  • skjønnlitterær tekst
  • fagtekst
  • nyhets- og aktualitetsstoff
  • fotografi
  • fagtegninger og illustrasjoner
  • noter

Undersøkelsene viser at en typisk lærebok inneholder 25 prosent visuelt materiale, mens denne andelen går ned til 5 prosent i fagbøker utenfor undervisning. Fagtekster dominerer naturlig nok innholdet i disse to kildetypene.

I aviser, magasiner, tidsskrifter og fagpresse går andelen foto og illustrasjoner ytterligere opp, til 35–40 prosent. I sangbøker fordeler innholdet seg stort sett på skjønnlitterær tekst (51 prosent) og noter (31 prosent).

Her er de avrundede hovedtallene fra innholdsundersøkelsene:

StofftyperLæreverkFagbøkerSkjønnlitteraturNoterSang- og visebøkerAvis, magasin, ukebladTidsskrift
Skjønnlitterær tekst30 %2 %91 %0 %51 %0 %0 %
Fagtekst71%89 %0 %0 %7 %0 %28 %
Nyhets- og aktualitetsstoff0 %0 %0 %0 %0 %65 %30 %
Fagtegninger, illustrasjoner15 % 3 %9 %0 %2 %4 %3 %
Fotografi10 %2 %0 %0 %9 %31 %38 %
Noter0 %3 %0 %100 %31 %0 %0 %
Sum100 %100 %100 %100 %100 %100 %100 %

Les rapporten: Stofftyper i trykte publikasjoner