Fotografforbundet med kampanje om opphavsrett

10. november 2025

Fotografforbundet har nå en kampanje om opphavsrett og fotografier. Kampanjen skal løfte viktige spørsmål om fotografers rettigheter. Kopinor støtter kampanjen gjennom aktivitetsmidler som medlemsorganisasjonene kan søke støtte fra.

Av Annika Dedekam

Kopiert 1x1.png
Fotografier er like beskyttet av åndsverkloven som musikk, tekst og kunst. Likevel er det mange som er usikre på hvilke regler som gjelder når man selger, kjøper eller bruker bilder. Foto: Norges Fotografforbund

– Fotografier oversvømmer internett og verden i et omfang vi ikke har sett maken til, og bildene har aldri vært enklere å få tak i. En nylig gjennomført undersøkelse viste at nærmere 70 prosent av fotografer har opplevd brudd på opphavsretten den siste tiden, sier Linda Dyrnes, daglig leder i Norges Fotografforbund.

For å hjelpe både fotografer og kunder med å orientere seg i hva som er lov og ikke når det kommer til opphavsrett av fotografier, har Norges Fotografforbund nå en holdningskampanje. Kampanjen kalles «Bildene dine, dine rettigheter: En kampanje om opphavsrett for fotografer og kunder». Målet er å spre kunnskap om hvilke regler som gjelder for opphavsrett av fotografier, hva produsentene av materialet har rett på, og hvordan kunder kan bruke fotografier på en lovlig måte.

– Vi i Norges Fotografforbund tror en viktig grunn til at det er økning i brudd på opphavsretten er manglende kunnskap, både hos kunder, fotografer og befolkningen generelt. Vi ønsket derfor å gjøre vårt til å øke kompetansen om opphavsrett og fotografier, og setter stor pris på at Kopinor så behovet og dermed ga tilskudd til prosjektet. Måten kampanjen har blitt tatt imot, viser at den fyller et behov i bransjen. Materialet som er produsert vil vi kunne bruke igjen og igjen i flere år framover, fortsetter hun.

Hva består kampanjen av?

Fotografforbundet har laget en brosjyre med informasjon til fotografene og til kjøpere av fotografier om hvilke rettigheter som gjelder og om hvordan man skal forholde seg til disse reglene. I disse dager har de også startet en kampanje i sosiale medier som viser ulike typer problemstillinger som kan oppstå i bruken av fotografier. I tillegg til brosjyren og kampanjen i sosiale medier, produserer Norges Fotografforbund en podkast om opphavsrett til fotografier i samarbeid med Frilanslivet. Podkasten skal bestå av tre episoder der advokater, fotografer og eksperter deler sine erfaringer og snakker om opphavsrett fra ulike vinkler. Alt materialet som er produsert gjennom holdningskampanjen vil være tilgjengelig på Norges Fotografforbunds nettsider.

Stjålet 1x1.png
Alle bilder har en eier, også de du finner på internett. Foto: Norges Fotografforbund

Kopinor støtter gjennom aktivitetsmidler

Kopinor støtter kampanjen gjennom aktivitetsmidler som medlemsorganisasjonene kan søke støtte fra. Midlene er opphavsrettsmidler som ikke er blitt fordelt og kalles foreldet ufordelt kollektivt vederlag. Disse omgjøres til støtte til prosjekter som styrker rettighetshavernes stilling, sprer kunnskap om opphavsrett og bidrar til samfunnsnyttige tiltak som gjør en forskjell – både i Norge og internasjonalt.

Aktivitetsmidlene lyses ut i januar hvert år, og alle Kopinors medlemmer har mulighet til å søke på dem.

Les mer om kampanjen på fotografforbundet.no