– ChatGPT er neppe svaret

14. februar 2024

Tek-gigantene har urettmessig tatt for seg av ulike typer innhold. Er det på en slik grunnmur barna våre skal lære – blant annet om plagiat og kildekritikk? Slik kommenterer Kopinors adm. direktør Hege Munch Gundersen, sammen med lederne for forleggere og fagbokforfattere, Osloskolens innføring av ChatGPT i undervisningen.

HMG Kopinor.jpg
Administrerende direktør i Kopinor, Hege Munch Gundersen, advarer sammen med forfattere og forleggere om at det kulturelle kretsløpet svekkes når skolene tar i bruk verktøy basert på piratkopiert materiale.
Foto: Mimsy Møller

I et innlegg i Utdanningsnytt 13. februar minner Hege Munch Gundersen, styreleder i Den norske Forleggerforening Arne Magnus og generalsekretær i Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening Arne Vestbø om at ChatGPT er trent på store mengder opphavsrettslig beskyttet materiale uten at noen har bedt om lov eller fått tillatelse.

De tre har forståelse for Osloskolens initiativ, der skolene skal fylle et viktig oppdrag i en tid der både trang økonomi og teknologiske nyvinninger preger hverdagen:

ChatGPT er innovativt, fascinerende og nyttig. Men bruken av opphavsrettslig beskyttet materiale i treningen av slike modeller gjør, slik det er innrettet i dag, vold på grunnprinsipper både kultursektoren og norsk rett hviler på: Opphavers enerett til bestemmelse over eget verk og retten til rettferdig kompensasjon ved bruk.

Norsk alternativ

Gundersen, Magnus og Vestbø peker på at det er et norsk alternativ i sikte. På oppdrag fra Kulturdepartementet har Nasjonalbiblioteket satt i gang et prosjekt der de både skal vurdere verdien av å bruke rettighetsbeskyttet materiale i maskinlæring og samtidig foreslå mulige måter rettighetshavere kan kompenseres for en slik bruk:

Vi håper utdanningssektoren vil prioritere å støtte utviklingen av verktøy og kvalitetssikrede læremidler som respekterer opphavsrettigheter og er tilpasset norske læringsbehov. Dette vil ikke bare bidra til å sikre bedre læring, men også støtte opp om det kulturelle kretsløpet ved å fremme rettferdig kompensasjon for skapende arbeid og stimulere til kontinuerlig innovasjon innenfor norsk språk, pedagogikk og kultur.